Procedure for the Environmental Training of Hydro-Energy Professionals in Santiago de Cuba

Luís Ángel Paneque Pérez, Pedro Paneque Rondón, Homero Calixto Fuentes González, Liliana Kindelán Castellano

Abstract

In the research, an action plan was developed to increase the environmental training of hydro-energy professionals in Santiago de Cuba. The limitations of environmental treatment in the hydro-energy context, associated with an insufficient environmental culture, affect the performance of professionals in the work of conservation and improvement of the environmental quality. To respond to the insufficiencies of these professionals, actions were implemented that allowed the formation of environmental knowledge in the hydro-energy professional practice, through the practice of professional work, with an integrating and systematizing relationship. Statistical processing of the results was performed by means of non-parametric analyzes of related samples and T-test analysis for related samples, using the SPSS software version 21.0, to know the behavior of the estimated variables of the sample studied in the research.

Keywords

Action Plan; Comprehensive Test; SPSS Software; Environmental Culture

Full Text:

PDF HTML XML-JATS EPUB

References

BOSQUE, S.R.; OSORIO, A.A.; MERINO, G.T.: “Principales aportes de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona”, Varona. Revista Científico Metodológica, (66), 2018, ISSN: 1992-8238.

CORONEL, G.; LOZANO, M.: “La formación de competencias y la realización pedagógica desde la educación ambiental en el contexto ecuatoriano”, Revista Conrado, 15(67): 335, 2019.

CRUZ, M.; CAMPANO, A.: El procesamiento de la información en las investigaciones educacionales. Escala de Likert, Ed. Centro de Estudios en Ciencias de la Educación, Dirección Ciencia y Técnica, MINED, Edición Educación Cubana. ed., La Habana, Cuba, 30 p., 2007, ISBN: 978- 959- 18- 05354- 2.

FUENTES, H.: La concepción científica holística configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en lacontemporaneidad, Inst. Universidad de Oriente, CEES “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba, Cuba, 2 p., 2009.

GUTIERREZ, H.M.V.; CARVAJAL, J.; DARGEN, T.: “Génesis de la formación del ingeniero hidráulico en Cuba”, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 40(3): 116-125, 2019, ISSN: 1680-0338.

GUZMÁN, R.J.D.; PÉREZ, B.M.: “Problemas de la educación rural colombiana generados a partir de la interpretación y uso de lo científico y tecnológico”, Varona. Revista Científico Metodológica, (68), 2019, ISSN: 1992-8238.

HERNÁNDEZ, N.M.; CASAÑA, S.L.; MIRANDA, A. del C.: “La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social”, Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(1): 135-145, 2019, ISSN: 2074-0735.

HERNÁNDEZ, R.: Metodología de la investigación, Ed. Editorial Félix Varela, La Habana, Cuba, 148-235 p., 2004.

ISO 14001:2004: Norma Cubana ISO 14001:1998 Sistema de Gestión Ambiental (SG), Oficina Nacional de Normalización (NC), La Habana, Cuba, Vig. de 2004.

MÁRQUEZ, D.; CASAS, M.; JAULA, J.: “La Formación Ambiental en la universidad cubana”, Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad. APA. Sexta edición, 9(3): 207-213, 2017, ISSN: 2218-3620.

MICHEL, A.; SEJAS, W.; LINERA, C.; VARGAS, M.; SALAZAR, E.; LAFUENTE, E.: Evaluación del uso de indicadores de biodiversidad en los estudios de evaluación de impacto ambiental (EEIAs) de los sectores más importantes de Bolivia, Inst. Universidad Católica Boliviana, Departamento de Ciencias Exactas e Ingeniería, Cochabamba, Bolivia, 23 p., 2019.

MOLANO, A.; HERRERA, J.: “La formación ambiental en la educación superior: una revisión necesaria”, Revista Luna Azul, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia, 39: 188, 2014, ISSN: 1909-2474.

ORELLANA, I.: “Dos modelos pedagógicos en Educación Ambiental: La encuesta participativa y la investigación-acción para la resolución de los problemas comunitarios.”, En: Seminario Internacional Educación Ambiental. Conceptos y praxis", Cali, Colombia, p. 3, 1996.

ORGAZ, A.F.: “Educación ambiental: Concepto, origen e importancia. El caso de República Dominicana”, DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 11(31): 24, 2018, ISSN: 1988-5245.

PÉREZ, D.N.; SUERO, G.L.; VELIZ, G.J.Á.; LINARES, G.E.M.; PÉREZ, R.E.: “Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local”, Cooperativismo y Desarrollo, 7(3): 406-419, 2019, ISSN: 2310-340X.

TORRES, R.E.: Curso de Muestreo, Ed. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Escuela de Estadísticas, Venezuela, 3 p., 2002.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.